VIP-VIP TERKENAL!!

Wednesday, February 23, 2011

:: KENAPA PERLU MENGELUH??!! ::

“ Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir. Kecuali orang–orang yang mengerjakan solat “. (QS. Al – Ma’arij : 19 – 22)...




Ujian yang menimpa orang -orang beriman adalah bentuk kasih sayang dari Allah SWT. Sama ada berbentuk kemalangan, kepapaan, kematian atau seumpamanya. Dengan ujian ini Allah secara langsung atau tidak langsung menegur hambaNya yang beriman agar memperbaiki keimanan serta memperkemaskan ibadahnya. Ini merupakan satu isyarat agar hambaNya sentiasa bersedia daripada terjerumus jauh daripada kebenaran. Maka dengan itu selayaknya kita mensyukuri ujian ini  dengan redha bukan berkeluh kesah apatah lagi menyalahi ketentuan Allah...







Dalam keadaan ditimpa musibah ada baiknya kita sentiasa istiqamah dengan peraturan dan kaedah yang telah ditetapkan oleh Allah. Ada beberapa pendekatan dalam menangani masalah keluh kesah. di antaranya adalah seperti berikut:

1. Jika takdir anda buruk berlarilah menuju takdir yang baik...=)

Tiada siapa tahu suratan nasib yang melingkari perjalanan hidup di dunia ini. Susah senang silih berganti menjadi lumrah alam... Tiada kata putus untuk memahami takdir. Tidak akan mampu akal manusia mencapai rahsia Allah itu. Hikmahnya adalah supaya kita tidak melampaui dalam kesombongan. Ada masa sihat kadang kala jatuh sakit, kaya sebentar lalu miskin tiba-tiba. Ketika berkuasa.. beringatlah suatu hari nanti kerajaannya akan jatuh ke tangan orang lain....



Semua yang terjadi dalam hidup kita...semuanya telah ditentukan oleh ALLAH....supaya kita tahu yang kita tidak akan mampu mencabar kuasanya...Maka diciptakan manusia yang tidak akan tahu takdir hidupnya sendiri..Dia serba lemah dan jahil...Supaya manusia sentiasa berharap kepada ALLAH.....dan bermohon dikurniakan nasib yang baik...dan cuba mengubah hidupnya sendiri atas usahanya!!.....kerana ALLAH tidak akan menolong sesiapa jika tidak mahu menolong dirinya sendiri .....Kadang-kadang ALLAH nak lihat sedikit jer usaha dari kita....Jadi,tidak ada alasan untuk kita menyerah diri dan salahkan takdir yang berlaku.......


Seperti kata-kata hikmah yang dilontarkan Umar Al-Khattab mengenai takdir manusia, “Sesungguhnya kita berlari daripada takdir buruk kepada takdir yang baik.” Semua itu rahsia Allah. Anda masih mampu mengubah keadaan buruk menjadi baik atas izin Allah...jadi...kita masih mampu lagi untuk berusaha mengubah nasib kita!!.....=)



2. Lonjakkan tenaga positif dalam diri. Kejayaan hanya diperoleh selepas anda mengalami tekanan..

Semakin tertekan, semakin kuatlah usaha untuk keluar daripada tekanan itu. Begitulah kehidupan, setiap manusia memiliki tenaga positif yang melayakkannya tetap bertahan mengharungi mara bahaya....=)


Tenaga positif itu seolah-olah bisikan Tuhan yang mengusik air mata taubat penjenayah yang pekak telinga mereka daripada mendengar nasihat orang mulia lagi warak. Jika manusia sudah kehilangan tenaga positif itu, seolah-olah dia menjadi mayat sebelum dicabut rohnya...


Apabila kita memiliki tenaga positif ini, berbahagialah orang di sekeliling kita. Mereka rasa selesa berdampingan dengan kita. Adaptasi sosial yang kita jalinkan begitu indah dan kemas, jauh daripada penyimpangan yang menyakitkan hati. Begitulah gambaran seorang mukmin menerusi sabda baginda SAW yang bermaksud: “Mukmin yang terbaik adalah yang paling bermanfaat untuk orang lain.”


Sesungguhnya, tenaga positif itu berasal daripada kuasa Allah yang membuka mata hati kita sehingga mampu melihat hikmah kebaikan di bawah tompokan ujian kehidupan. Membuat anda mampu tersenyum, memujuk hati yang luka dan melupakan rasa sakit yang menghiris kalbu...jadi??....hapuskan air matamu..jangan bersedih lg...naikkan semangat!!..=)






Rasulullah SAW pernah memohon kepada Allah supaya diberi tenaga positif yang berasal daripada Nur Allah. Dalam doa baginda memohon kepada Allah supaya menghapuskan kesedihannya kerana penghinaan dan kekejaman yang dilakukan penduduk Taif.

Baginda SAW berdoa supaya hilang segala kesedihan dan rasa putus asa:

“Aku berlindung kepada Nur wajah-Mu yang mulia yang memberi cahaya kepada langit dan bumi dan yang menyinari segala yang gelap-gelita. Dan menjadi baik kerananya segala urusan dunia dan akhirat.”


P/S:-Jika hati sudah diterangi cahaya Allah, serta merta kekuatan itu bangkit dan menghidupkan jiwa raga kita, jadi tiada alasan untuk berserah kepada nasib yang tidak pasti. Ambillah sedikit masa dan anda sudah pasti memberi keceriaan kepada seseorang atau mungkin mengubah hidup mereka kepada yang lebih baik, Insya ALLAH....=)



6 comments:

  1. salam.....wahh....best la entry nie....hehehe....sgt membina keyakinan.....emmm..lastly..nak ckp.... "untuk apa kita hidup andai x diuji"..btol x??....=)

    ReplyDelete
  2. salam alaik...^__^...hehe..btol tue...untuk aper hidup klau x diuji kan??...klau nk sng slalu pon xbest gakk....adakalanya ujian tue pnting dlm hidup..btol x???=)

    ReplyDelete
  3. entry yg bagus...
    disebalik semua ujian Allah... terselit hikmah disebaliknya.. :)

    ReplyDelete
  4. syukrann...insyaallah.....moga kita dpt lalui ujian dgn hati yg sbar dan redha....=)

    ReplyDelete
  5. mcm taw2 plak kn tgh test + quiz.. [haha.. xde kene mengene pon] xD
    btw, good job..! ^^.

    ReplyDelete
  6. gee:- gagal dlm exam pon salah stu ujian jgk dari ALLAH....mgkin ALLAH nk kita lebih usahan kan...perpon gud luck utk test tue....smoga berjaya...insyaallah..=)

    ReplyDelete