VIP-VIP TERKENAL!!

Thursday, March 31, 2011

:: Bubur Nasi Sup Ayam...nyummy!! ::



ASSALAMUALAIKUM!!....smua...sihat ker??..hehehe...hermm..hari nie tetiba jer rasa nak makan bubur nasi...sbb dh lamer xmakn kan..so aper lg sy pon terjah la dapur..and cari bahan2 nyer!!..hehe..ha dh jmpa pon!!!..yeahh!!!..suka2....hehe..nak cerita la skit kan..huhu~...waktu sy kecik2 dlu..my mom slalu wat bubur nie..erm sdap sgt!!...yer la waktu kecik2 dlu mana ada gigi sgt nk makan makanan yg berlauk nie kan...so bubur nie yg selalu sy n adik2 makan...sampai dh besar panjg pon masih lg suka n minat  nk makan bubur nasi nie....besh2!!...bubur nasi nie slalu nyer sy makan dgn sup ayam!..sbb nyer sy nie mmg ska sgt makan sup...xkisah la sup aper pun..sup daging ker, sup tulang ker .ermm sup sayur ker...n another laa...sy bantai jer semua tue,,..janji sup erk!!!..hehe...sbb bg sy kan sup nie dpt menenangkan..hurm!!..yeker weh??..enthlah...bg sy la kan...(terpulang pd individu masing2)...btol x??..hehe..erm dh membebel panjg dh sy kan..??.hehe..okey guys!!..jom kiter ushar2,,resepi nyer....jom2...huhu~

Bahan-bahannya:-

1 cawan beras
8 cawan air (terpulanglah kt korg lau nk lembik atau pejal bubur tue nant..)
2 biji kentang (potong kecil2 )
1 labu bawang besar (dihiris)
2 ulas bawang putih (dihiris)
2 inici halia (dihiris)
4 ketul daging ayam (potong kecil2)
and then sedikit perasa ayam,lada hitam,lada putih n garam..=)

Cara-cara

1. Tumiskan bahan2 hiris hingga naik bau.
2. Masukkan air, biarkan mendidih.
3. Masukkan beras, kacau dan didihkan sekali lagi dgn api besar.
4. Kemudian masukkan ayam dan kentang. Kacau dan tambahkan bahan2 perasa.
5. Masakkan bubur dgn api sederhana/kecil hingga kelihatan pekat & kembang. Tambah air jika tekstur beras kelihatan seperti nasi. Kacau sekali-sekala.....




erm okey!!..dh tau kan cara2 nya..so guys!!..selamat mencuba ea!!....hehe.....bye!!!..nyummy!!..P

p/s:-lepas baca entry nie...jgn lupa utk komen tau,,thanks guys!!...daaa....hehe~...

Thursday, March 17, 2011

:: RAMA-RAMA VS WANITA ::


Melihat gelagat rama-rama membuatkan ramai orang menjadi suka, ceria dan terpesona. Ramai yang akan tersenyum melihat kecantikan rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Pasti ada yang tidak kena jika ada bunga yang tidak dihinggapi rama-rama.

Ramai yang akan tertarik untuk menangkap rama-rama apabila melihat ia terbang berkeliaran di udara. Kecantikan rama-rama terletak pada warna dan corak sayapnya. Akan tetapi kecantikannya tidak akan kekal jika banyak tangan yang menyentuhnya.

Warna dan corak rama-rama pasti akan melekat pada jari jemari apabila kita menangkapnya. Selepas itu tiada sesiapa yang akan tertarik padanya lagi. Keindahan rama-rama telah hilang untuk dikagumi...





Rama-rama ibarat wanita. Wanita indah untuk disentuh, tetapi nilai dirinya akan merosot setiap kali ada tangan-tangan kotor mencemari tubuhnya. Harga diri dan maruah mudah tercemar jika tidak dijaga dengan sempurna.

Begitulah wanita. Kecantikan wanita bagaikan rama-rama yang terbang membawa keindahan corak pada dirinya. Ia akan membuatkan lelaki mudah tertarik pada wanita. Tetapi untuk menjaga harga diri seorang wanita, bukanlah dengan membiarkan kecantikannya disentuh, dipegang oleh semua yang tertarik padanya. Biarlah kecantikan pada wanita itu diperolehi melalui jalan yang diredhai Allah.

Wanita harus menjaga harga kecantikan dan keindahan seorang wanita menurut ketentuan dan panduan yang Allah ajarkan di dalam al-Quran yang telah di sampaikan oleh RasulNya. Hanya dengan menuruti perintah Allah, kemuliaan, harga diri, kecantikan, dan keindahan seorang wanita akan terjaga dan terpelihara.



Daripada Anas, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." [Hadis Riwayat Ahmad]

Alangkah mudahnya jalan yang Allah hamparkan kepada seorang wanita untuk masuk Syurga Allah. Antaranya menjaga kehormatan diri setelah mendirikan solat dan berpuasa. Apabila telah tiba jodoh pertemuannya, maka taatilah suami dan mereka dimuliakan Allah dengan memberi keistimewaan untuk masuk Syurga dari mana-mana pintu yang dikehendakinya.


Tuesday, March 8, 2011

:: HATIKU MILIK SIAPA??.. ::



Saya bertanya kepada emak, mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?

Mak jawab, kedua-duanya bukan..

Saya tercengang.. Mak mengukir senyuman.

Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.. Saya menarik nafas dalam-dalam.

Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa? Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya, mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya.

Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya.. Yang paling tahu hanya Allah.. mak merenung dalam-dalam wajah anaknya. Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya..mak menyusun ayat-ayatnya. Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu..

Saya memintas, Tak faham..

Mak menyambung Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.. Mak menyambung lagi, begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu..Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. Mak menyambung, Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi.. Persoalannya ialah.. Siapakah jodohnya itu? mak berhenti
seketika. Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak....



Adakah ia suatu diskriminasi?
Kakak..
Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai..
Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya..
Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan, Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah
menzalimi hambaNya..
Sesungguh nya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnyam hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak
semestinya memilikinya.

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang
perempuan.
Cuba kakak renungkan..
kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain.. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah.. Perbezaannya, dia
halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi
seperti yang awalnya. emak berhenti seketika..
Bukan luar biasa

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini. Kakak..
jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa. Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang.. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia.
Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri
berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata. .

Kakak..
Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh memegangnya. . Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya
bercinta.
Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti...
Redha
Kakak..
Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kakak, terimalah dengan
hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing.
Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya
hidup dia bermakna dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak.. Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. Sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.

Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat.
Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah..
Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah
untuk Dia pelihara..Emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak
dan air mata yang mengalir ke bahu saya...

Sunday, March 6, 2011

:: MASALAH??..MASALAH APA TUE YER....ERMM..::

Sebenarnya.................
Bukan senang untuk kita berubah.. Ikhlas kerana Allah.
BERUBAH MENJADI LEBIH BAIK. Kan? Betul tak?
Mengungkapkan memanglah senang. Tapi praktikalnya.. Amat susah!!
Bukanlah saya mengatakan bahawa ia adalah mustahil..
Tak..
Tapi cabaran untuk berubah amat susah..
Hanya boleh ditempuh oleh orang yang betul-betul bertekad dan mempunyai azam yang kuat serta melaksanakannya dengan bersungguh-sungguh...
Saya mengatakan demikian setelah melaluinya sendiri.. Juga setelah mendengar luahan hati kawan-kawan saya yang sering mengadu mengenai masalah yang di alami. Saya juga, baru sahaja pulih dari rasa sedih (yang tak boleh diceritakan kenapa). Saya juga manusia biasa yang tak lari dari perasaan macam tu. 

Ramai kawan yang prihatin, YM saya bertanyakan kenapa. Tapi saya tak reply. Sebab terlalu sedih.. Tapi, setelah difikir-fikirkan, saya tak boleh terus macam tu. Saya buka blog-blog dan cari sedikit pengisian. Alhamdulillah.. Pengisian yang menyebutkan tentang ayat-ayat Allah dan mengingatkan saya kepada Allah telah menjadikan saya lebih tenang. Firman Allah:


“Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (iaitu) Al-Quran yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang, gemetar kerananya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka ketika mengingati Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan Kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya.”
(Surah Az-Zumar, 39 : 23)

 “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenang.” 
(Surah Ar Ra’du, 13 : 28)


Banyak juga kawan-kawan saya yang menceritakan masalah mereka melalui YM. Sampaikan kadang-kadang saya rasa YM saya tu adalah 'Perkhidmatan Kaunseling'. Huhu.. Tiap kali buka YM mesti ada yang minta pandangan. (Saya kaunselor tak bertauliah agaknya yer..) Saya mengalu-alukan pertanyaan tersebut.. Mungkin ia juga boleh membuka minda saya untuk melihat lebih luas. Tapi bagi kawan-kawan, anda semua juga diharap mengerti jika ada kekurangan sepanjang saya memberi pandangan tersebut, sebab saya juga manusia biasa. Yang amat banyak kesalahan, juga mempunyai masalah sendiri.

Bila kawan-kawan meluahkan perasaan gelisah, sedih, kecewa dan lain-lain, saya hanya mampu mendengar sahaja. Saya sedaya-upaya akan mecuba untuk menjadi pendengar yang baik. Itu saja yang dapat saya lakukan. Jika saya mampu, saya mungkin dapat memberikan sedikit pandangan. Tetapi, saya tidak memaksa andainya kawan-kawan tidak dapat memerima pandangan tersebut. Ketahuilah, sebaik-baik tempat mengadu hanyalah kepada ALLAH dan sebaik-baik pandangan adalah pandangan ALLAH jua...

"Sesungguhnya kepada Allah Aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku…”
(Surah Yusuf, 12 : 86)

Berbalik kepada perkara utama yang ingin saya nyatakan tadi. Sebenarnya, ramai orang ingin berubah. Termasuklah diri saya sendiri ni. Bila nak berubah, ada je halangannya. Macam-macam.. Sampai kadang-kadang rasa diri ni teruk sangat. Kawan-kawan saya pun macam tu. Banyak antara mereka yang mengadu tentang masalah hati. Masalah cinta.. Cinta manusia yang disertai nafsu tersebut ingin dikawal, supaya dapat mencintai Allah... Bolehkah???

InsyaAllah, boleh tetapi ia memerlukan mujahadah yang amat kuat. Kita perlu sentiasa muhasabah balik. Tiap-tiap hari cuba buat yang terbaik. Lawan perasaan tu... InsyaAllah boleh. Cubalah melawan hawa nafsu kita.

Kita juga selalu je dengar ayat “Aku nak berubah.. Tapi susah la weh..”
Niat untuk berubah amat-amat baik. Namun, kalau setakat mulut je yang kata nak berubah, tapi perbuatan kita tetap menurut bisikan nafsu, bisikan syaitan, tak akan ada apa-apa perubahan yang akan berlaku pun. Kita akan masih di takuk lama. Lepas tu.. Kita akan mula menyesal sendiri... 
Kemudian, mengulangi perbuatan yang sama. Tak guna sesalan yang cuma tinggal sesalan sahaja.
Kita mesti betul-betul melakukannya! Mesti kuat dan tabah!
Syaitan memang takkan putus asa menghasut kita kawan-kawanku...

Ingatan kepada diri sendiri juga, cinta manusia bukanlah segala-galanyanya.. 
Jangan terlalu mencintai seseorang kelak kamu akan kecewa jika suatu hari nanti ia ditakdirkan bukan untukmu..
Cintailah suamimu setelah ALLAH dan RasulNya.. Jangan sampai kecintaan kepada suami itu melebihi keduanya..

Fikirkan lah.. 
Siapakah lelaki yang kamu cintai sekarang ini, kawanku? Adakah dia punyai apa-apa ikatan denganmu?
Selagi tiada ikatan pernikahan, dia cumalah orang asing. 
Ya.. Cinta itu buta. Ia juga boleh membutakan jika kamu tidak mengawalnya. Hidup tak tentu arah, hilang sudah rasa malu… Dan macam-macam lagi akibatnya jika ia tidak dikawal dengan betul.

Bersamalah kita fikirkan, adakah kita telah mencintai ALLAH seperti cinta kita pada 'seseorang' tu atau lebih dari itu? Adakah kita telah mencintai Rasulullah sebegitu rupa? 
Layakkah dia, seseorang yang tiada apa-apa ikatan denganmu boleh mendapatkan cintamu itu? 
Yang hanya layak kau berikan pada suamimu? 
Adakah kamu meyakini dia adalah jodohmu kawanku?

Kawallah perasaan itu. Berdoalah pada ALLAH kerana ALLAH adalah pemilik segala-galanya.


Sememangnya CINTA ITU ADALAH FITRAH... JANGAN BIAR IA MENJADI FITNAH. Fitnah terhadap Islam dan juga fitnah terhadapmu dan maruahmu sebagai wanita. BERSABARLAH..

“Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggal(nya).”
(Surah An-Naziat, 79; 40-41)

P/S:-(Tulisan ini hanya luahan serta peringatan sahaja dan tiada kaitan dengan mana-mana individu)