VIP-VIP TERKENAL!!

Saturday, April 2, 2011

Bosan Nihh!!...Argh!!...ermm..Jom wat Puding nak???...Ehehehe!!...

BOSANN!!!..ARGHH!!...grrr....nak wat aper nie kawan2!??..

Assalamualaikum semua!!...hye guys!!..sihat ker semua kwn2 sy ary nie!!..hehe...hari nie sy dilanda kebosan yg amatt sangat!!...hermmm,..xtau la apa puncanya....yang pasti ptg nie sy sgt la bosan...then xtahu nk wt aper.....ulang alik kuar umh tp ttp bosan!!
hehehe.....so nak aper erkk???....ermm....tgh duduk termenung melayan perasaan...ttba perut nie mcm memint diisi plak....haha..perut nie asyik nk makan jer kan..haha...dh bosan kan..so apa lg..makan jer la kan??..hehehe.....erm pikir punyer pikir kan....ttba sy terpikir nk wat???....jeng jeng jeng....hahaha...


TaDaAaaa!!!!....haha...buat puding telur!!...hhehehe,....mesti sedap kan.....ermm...sbb apa sy nk wt puding...coz resepi nie sgt lah simple n cpt disediakan....huhu....kan senang gitu...xpyh susah2..ambil resepi yg ringkas2 jer kan??..an..an...haha.....bg sy kan masak nie sesuatu aktiviti yg sgt best....even kdg2 kita masak ada silap skit kan??...beser la tuh...tp ttp seronok coz kita rasa nak buat..buat...dan buat yg lebih baik lg kan??..btol x??..ahahaa....ermm..so guys!!,..aper lg..jom tgk resepi nieh!!..hehe...jom2...


Bahan-bahannya ialah:-


  • Telur (saiz besar) 7 biji
  • Susu Isian Pekat Manis 1 tin (510ml)
  • Gula Pasir 3 sudu besar
  • Garam 1 sudu kecil
  • Tepung Kastard 2 sudu besar
  • Air 1 cawan (lebih kurang 150~175ml)
  • Loyang bersaiz diameter 15~20cm
Cara membuatnya:-
  1. Letak gula pasir dalam loyang dan panaskan loyang tersebut dengan api sederhana kecil agar gula mencair. Apabila gula telah cair keseluruhannya, lenggang-lenggangkan loyang supaya gula cair itu merata menutupi permukaan dasar loyang. Tutup api apabila gula cair telah mula berwarna sedikit kekuningan. Ingat, jangan sampai warnanya menjadi benar-benar kuning atau perang. Cukup sedikit kuning sahaja, kerana proses pengukusan nanti akan menjadikan warnanya kepada perang dan cantik. Kalau sekarang sudah perang, nanti proses mengukus akan menyebabkan gula cair bertukar menjadi sangat gelap atau hitam dan berasa pahit!
  2. Masukkan telur, air, garam, tepung kastard, susu pekat manis ke dalam blender dan kisar sampai sebati. Lebih kurang 10 saat sahaja.
  3. Tuang ramuan yang telah diblender dengan menggunakan penapis (saya guna penapis teh) ke dalam loyang yang telah dilapisi gula cair yang telah membeku/keras.
  4. Masukkan loyang ke dalam pengukus ketika air kukusan telah mendidih. Kukuslah dengan api sederhana kecil sahaja. Kukus sehingga 45 minit.
  5. Apabila telah masak, telangkup loyang ke pinggan leper.
  6. Lebih enak jika dihidangkan sejuk (simpan dalam fridge dululah).




p/s:-hehe...selamat mencuba erk!!...korg dh abis baca sila lah tinggalkan komen2 korg yg bernas tue ea!!..huhu~~.......tata!!

8 comments:

  1. ermmm dapnyaaaa!! meleleh2 air liur ku! nak cuba la resepi ni!

    ReplyDelete
  2. alamak sedapnyaa..simple je ek resepi ni upanya..huhu

    ReplyDelete
  3. Amboi~ sedapnyer..huhu nak jugak~~

    ReplyDelete
  4. ida:- haha....nampak sedap erk!!./..hehe..coba lah!!...=)

    ReplyDelete
  5. meteoragulz:-hehe..simple sudah..xpyh susah2 kan...10 minit jer wat tue..then tgu masak.....besh tau!!..

    ReplyDelete
  6. vielyns:-hehe..nak ker???..meh sni...huhu

    ReplyDelete